De fruitteler bij Alpha Labs

De NFO brengt het vakblad Fruitteelt uit. In de artikelenreeks ‘Bij de buren’ gaan fruittelers in gesprek met ondernemers uit andere sectoren. Vanuit Alpha Labs is Carlo Giliam bij fruitteler Jos Hermans op bezoek gegaan. Inmiddels is er weer wat tijd verstreken en was het tijd voor Jos om bij Alpha Labs in de keuken te kijken. Geschreven door freelance journalist Ank van Lier.

White arrow pointing right

Neem vrijblijvend contact op

Alpha Labs symbol with an original red color

Bekijk via deze link het complete artikel blad als PDF.
Op pagina 20, 21 en 22 vindt u ons complete artikel.

‘ICT en datamanagement cruciaal voor succesvol fruitbedrijf’

Enkele maanden geleden liet ICT-ondernemer Carlo Giliam zich door fruitteler Jos Hermans bijpraten over de ins en outs van de fruitteeltsector. Onlangs waren de rollen omgedraaid en ging Hermans op bezoek bij ICTbedrijf Alpha Labs in Venlo. Dat bracht nieuwe kennis, verrassende inzichten én de nodige gezelligheid.

Het is bijna alsof twee oude vrienden elkaar ontmoeten, als ICT-ondernemer Carlo Giliam fruitteler Jos Hermans

hartelijk begroet in bedrijfsverzamelgebouw Sablones in Venlo. “Ik moest appels afleveren voor een hardloopwedstrijd in Venlo die wij sponsoren, en kon dit dus mooi combineren”, begint Jos. “Maar ik ben ook heel benieuwd naar jouw bedrijf en het verhaal erachter.”

Carlo toont Jos de gemeenschappelijke ruimtes, met overlegtafels en een ultramoderne koffiehoek. “Wow, jij hebt een betere kantine dan ik!”, reageert Jos. “Maar vanwaar jouw keuze om hier te werken en niet gewoon thuis? Je hebt toch niet veel meer nodig dan een laptop?”

“Door hier kantoor te houden, lopen werk en privé minder door elkaar”, vertelt Carlo. “Ook kan ik mijn klanten hier altijd een fatsoenlijke ontvangst bieden; ze melden zich namelijk bij de receptie. Daarnaast beschik ik hier over professionele spreekkamers en maak ik gebruik van een telefoon- en antwoordservice. Die neemt de telefoon voor mij op en verbindt gesprekken indien nodig naar mij door. Zo ben ik wel altijd bereikbaar voor mijn klanten, maar word ik niet continu gestoord door de telefoon.” “Dan heb jij veel meer rust dan ik”, reageert Jos. “Mijn mobiele telefoon rinkelt de hele dag door.”

Brandjes vóór zijn

Carlo neemt de fruitteler mee naar zijn kantoor, waar vier bureaus staan met in totaal tien computerschermen. “Waar heb je al die schermen voor nodig?”, vraagt Jos. “En zit je nu de hele dag naar zo’n scherm te turen? Ik zit eigenlijk nooit achter de computer; mijn zoon Roy doet alle ICT-zaken. Hij belt mij wanneer ik een e-mail moet bekijken, maar misschien is dat ook een generatiekloof.”

Via de schermen heeft Carlo op afstand toegang tot de ICT-systemen van zijn klanten. “Samen met mijn drie medewerkers ontzorg ik bedrijven op ICT-gebied”, legt Carlo uit. Dat zijn vooral MKB-plus-bedrijven, met maximaal vijftig werkplekken. Wij houden hun computers up-todate, de beveiliging in orde, etc. Ook lever ik computers en kloppen klanten bij ons aan als er problemen zijn. Bijvoorbeeld wanneer de wifi niet werkt of bestanden zijn kwijtgeraakt. Ik zeg altijd: vanaf het moment dat de klant zijn computer aanzet, is dat míjn probleem.”

De ondernemer benadrukt dat zijn werk niet bestaat uit brandjes blussen, maar dat hij brandjes vóór wil zijn. “Bijvoorbeeld door altijd te zorgen voor een goede back-up, zodat bestanden te allen tijde terug te halen zijn. Mede hierdoor word ik ’s nachts ook vrijwel nooit uit mijn bed gebeld voor werkgerelateerde zaken. Dat is dus wel een stuk relaxter dan fruitteler zijn. Ik hoef niet in de nachtelijke uren mijn bed uit om de beregening aan te zetten, zoals jij vertelde in ons vorige gesprek.”

Jos is benieuwd naar Carlo’s klantenkring. De ICT-ondernemer vertelt dat hij zo’n zeventig klanten heeft. Het gaat om advocaten, horecagelegenheden, winkels, fysiotherapeuten, etc. “Sommige bedrijven hebben slechts één werkplek, andere zestig. Ik werk op abonnementsbasis: klanten betalen een vast bedrag per maand voor het ICT-beheer van een werkplek. Daardoor loop ik relatief weinig risico: ik weet immers precies hoeveel geld er binnenkomt en wat eruit gaat. Mijn kosten bestaan vooral uit personeelskosten, de huur van het kantoor en de licentiekosten voor de bewakingssoftware. Deze software houdt de systemen van klanten in de gaten en geeft mij een melding als er iets mis is.”

Jos geeft aan best wel een beetje jaloers te zijn op de inkomenszekerheid die Carlo heeft. “Bij ons is het altijd afwachten wat we beuren. Vooral ook omdat we als fruittelers volledig afhankelijk zijn van de natuur.”

De fruitteler is verbaasd dat Carlo nauwelijks kasten en ordners op zijn kantoor heeft staan. “Alles zit in de computers”, zegt de ICT-ondernemer. “We printen nauwelijks nog iets.” Dat is bij Jos op het bedrijf wel anders. “Vooral Duitse klanten zijn toch wel traditioneel en willen het liefst een geprinte rekening.”

Praktische instelling

Gaandeweg de ontmoeting blijken de ondernemers meer overeenkomsten te hebben dan ze aanvankelijk dachten. “Ik ben sinds 2007 eigen baas”, vertelt Carlo. “Na het afronden van de mbo-opleiding Technische Informatica werkte ik enkele jaren in loondienst. Toen ik zag dat ik als zelfstandige veel meer kon verdienen, besloot ik die stap te wagen. Daar heb ik geen moment spijt van gehad.”

Jos geeft aan dat hij eigenlijk nooit bezig is met cijfers. “En voor mij was het vanzelfsprekend dat ik fruitteler zou worden, ik heb de liefde voor het vak van huis uit meegekregen. Hoeveel ik zou verdienen, daar dacht ik nauwelijks over na. Maar ik herken mezelf wel in de houding van Carlo: we zijn beiden mbo’ers en dan ben je toch vooral praktisch ingesteld, houd je van aanpakken. In die zin lijken we wel op elkaar.”

Beide ondernemers blijken ook volop naar buiten te treden om nieuwe klanten te werven. Zo is Carlo aangesloten bij diverse netwerkclubs, terwijl ook Jos bij meerdere businessclubs zit en veel evenementen sponsort. “Je weet nooit wat zoiets oplevert. Maar ik ben ervan overtuigd dat uit dit soort acties altijd wel iets voortkomt. Doe je niets, dan weet je echter zeker dat je geen nieuwe business genereert”, onderstreept Carlo.

Beveiliging op orde

Het gesprek komt op de risico’s van slecht ICT-beheer voor een fruitteeltbedrijf. “Ik ben vooral bang dat criminelen op de een of andere manier geld van mijn bankrekening weten te halen”, zegt Jos. Volgens Carlo hoeft hij hier niet voor te vrezen. “Banken hebben hun beveiliging goed op orde. Ransomware, ofwel gijzelsoftware, is een veel groter risico. Criminelen versturen hierbij mails met een link. Klik je daarop, dan wordt kwaadaardige software op je computer geïnstalleerd, die je bestanden versleutelt. Je kunt hier alleen weer toegang toe krijgen door een fors bedrag te betalen. Het is dus zaak om je computer goed te beveiligen tegen deze ransomware.”

Jos geeft toe dat hij geen idee heeft of zijn computers hiertegen zijn beveiligd. “Maar als wij niet meer bij onze bestanden en klantgegevens kunnen, komt onze bedrijfsvoering wel deels plat te liggen.” Carlo is ook benieuwd of Jos regelmatig een back-up maakt van zijn bestanden. “Want wat als je computers gestolen worden of het kantoor afbrandt? Kun je dan nog bij alle gegevens? Een goede back-up is cruciaal, in alle opzichten. Vandaar dat ik jou tijdens mijn bezoek aan jouw bedrijf ook adviseerde om een tweede beregeningspomp aan te schaffen.” “Ik denk wel dat er back-ups worden gemaakt, maar dit is iets waar mijn zoon Roy zich mee bezighoudt”, reageert Jos. “Ik ga dit zeker met hem bespreken. Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat ook ICT-zaken en goed data-management cruciaal zijn voor een succesvol fruitbedrijf.”

Alpha Labs symbol with an original red color

Neem vrijblijvend contact op